Sunday, March 11, 2012

Kacang, Madu, Daging Lembu, Beras, Telur Palsu Dan Pau Basi Dijual Di China

Undang-undang keselamatan makanan yang tidak efektif di China menyebabkan ada rakyatnya yang mengambil kesempatan membuat makanan palsu untuk mengaut untung lebih. Bukan saja meniru  produk keluaran pelbagai syarikat, yang lebih menarik makanan ciptaan tuhan pun hendak ditiru, tetapi sudah tentu hasilnya tak sama kualiti dengan makanan ciptaan tuhan.

Beras Palsu
Pihak berkuasa Singapura telah melaporkan terdapat beberapa syarikat di China yang menghasilkan beras dari plastik resin, kentang dan keledek. Dalam keadaan mentah, beras palsu ini kelihatan asli, tetapi apabila dimasak, ia akan menjadi keras dan liat. Makan tiga mangkuk nasi palsu ini sama kadar dengan makan sehelai beg plastik, kata seorang pegawai dari Persatuan Restoran Cina Singapura.
Telur Faux
Telur buatan manusia dihasilkan dari bahan kimia, asid alginik, potassium, kalium klorida, gelatin, parafin, pewarna tiruan dan air, dijual seolah ianya telur asli.  Ianya direbus dalam air kencing budak lelaki dan kulit telur pula dibuat dari kapur.  Tambah merosakkan, cara membuat telur palsu ini boleh didapati dari pelbagai laman sesawang. Adalah dikatakan yang telur buatan manusia ini nampak seperti telur asli, tetapi apabila dimasak, kuning telur akan melantun. Makan makanan tiruan yang menjijikkan ini secara berterusan boleh mengakibatkan amnesia dan kemurungan.

Madu Lebah Palsu
Madu lebah palsu ini mula dikesan pada produk madu yang dilabel secara palsu dan dihantar melalui India ke Amerika Syarikat. Ia ialah hasil mencampurkan air gula, pemanis malt, sirap beras atau jagung, gula tidak ditapis dan pengawet yang lain dengan hanya sedikit kandungan madu lebah asli.
Walnut Palsu
Kacang walnut yang sebenar dikeluarkan dari kelongsongnya, dan digantikan dengan ketulan konkrit kecil dan kemudian kelongsong tadi digam kemas. Untuk menyempurnakan ‘ilusi kacang’ ini,  konkrit tadi dibalut dengan kertas.
Daging Lembu Palsu
Membuat daging lembu dari daging ayam dan daging babi kemudian meletakkan harga paling mahal sering berlaku di China. Nak membuat daging lembu palsu ini pun tidak sukar, hanya memerapkan daging ayam atau babi tadi dengan sedikit ekstrak daging lembu gred tinggi dan ejen penyadur selama 90 minit. Campuran ‘bahan perap’ ini sangat berbahaya. Ia didapati boleh meracun organ manusia secara perlahan, menghasilkan kecacatan dan juga mungkin kanser. 
Pau Kitar Semula
Pau yang telah basi tetapi dipakejkan semula untuk dijual ialah satu lagi  masalah di China. Sesetengah kedai barangan keperluan harian dikatakan menghantar kembali pau yang tidak laku kepada pembuatnya: syarikat makanan Shanghai Shenglu, di mana pau basi tadi dimasukkan dalam campuran air, tepung dan pewarna kuning yang tidak diluluskan bersama pemanis tiruan. Pau tadi kemudian dibungkus dan dijual semula. Tindakan undang-undang telah diambil kepada pengarah syarikat tersebut oleh kerajaan China dan 30,000 unit pau basi mereka telah dikeluarkan dari semua rak-rak kedai.


Anda Mungkin Suka Tudung Kak Senduk!



Gamba Bogel Ker Nih!



Di Rogol Gambar Di Rakam!



Kisah Malam Pertama Panas!

0 comments:

Post a Comment